Σύνδεση  \/ 

Έλεγχος βάρους και διατροφή στην εγκυμοσύνη

 

Ελέγξτε το βάρος σας πριν την εγκυμοσύνη

Το έμβρυο ωφελείται κατά το μέγιστο όταν μία εγκυμοσύνη αρχίζει με φυσιολογικό βάρος και ελαττώνονται κατά το ελάχιστο οι κίνδυνοι που συνδέονται με τη θρέψη της εγκύου.

 

Τι κινδύνους εγκυμονούν οι παχύσαρκες γυναίκες

Η παχυσαρκία είναι ένας ιδιαίτερα επιβαρυντικός παράγοντας για την έγκυο αλλά και το έμβρυό της. Εκτός από τα συνήθη προβλήματα (πόνους στη μέση, δυσφορία, αναπνευστική δυσχέρεια, λαχάνιασμα) μία παχύσαρκη έγκυος έχει πολύ υψηλό κίνδυνο να πάθει θρόμβωση κάτω άκρων, προεκλαμψία, και διαβήτη κύησης. Ανάλογα προβλήματα εμφανίζονται και στη λοχεία.

Eάν πριν την εγκυμοσύνη μία γυναίκα είναι παχύσαρκη μετά τον τοκετό θα ξαναβρεί το πλεόνασμα βάρους που προϋπήρχε και ακόμα κάτι περισσότερο… Η απώλεια των κιλών αυτών θα είναι δύσκολη.

 

Η αξία της διατροφικής υποστήριξης κατά την διάρκεια της κύησης

Η ποιότητα και η ποσότητα της διατροφής που ακολουθεί μία γυναίκα πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης παίζει σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη του βρέφους. Η ιδέα που επικρατούσε παλαιότερα ότι η γυναίκα έπρεπε να καταναλώνει τις διπλάσιες ποσότητες φαγητού κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι πλέον ψευδής .Τόσο η ποσότητα της τροφής για να αποφευχθεί η πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας , όσο και η ποιότητα της που καταναλώνεται για να επιτευχθεί η επιθυμητή κατάσταση υγείας για το έμβρυο και τη μητέρα αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής .

Όταν η μητέρα τρέφεται με λιγότερα θρεπτικά συστατικά από αυτά που απαιτούνται (χαμηλή θερμιδική πρόσληψη) υπάρχει:

α) αυξημένος κίνδυνος να είναι το έμβρυο λιποβαρές με αποτέλεσμα να εμφανίσει αυξημένη περιγεννητική νοσηρότητα, νοσήματα στην ενηλικίωση καθώς και συγγενείς ανωμαλίες (δυσχιδής ράχη, μηνιγγοκήλη)

β)Κίνδυνος να ‘αδειάσουν’ οι αποθήκες της μητέρας από μέταλλα και ιχνοστοιχεία κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε χρόνια νοσήματα όπως οστεοπόρωση και αναιμία. Η ανάγκη για επαρκή κάλυψη των θρεπτικών αναγκών της μητέρας είναι ακόμα μεγαλύτερη όταν μια κακή διατροφική κατάσταση προϋπήρχε της εγκυμοσύνης της
πχ συνεχείς δίαιτες, πρόχειρο φαγητό, όχι αρκετά φρούτα και λαχανικά.

Προσοχή! Η μεγάλη αύξηση του βάρους δε είναι απαραίτητα συνώνυμη με τη σωστή πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών και επομένως η διατροφική υποστήριξη και εκπαίδευση από ένα διαιτολόγο – διατροφολόγο κατά το στάδιο αυτό είναι απαραίτητη

Πόσο βάρος πρέπει να βάλω στην διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Το σύνολο των κιλών που θα πρέπει να πάρετε εξαρτάται από το βάρος σας πριν την έναρξη της εγκυμοσύνης.

Βασικές αρχές διατροφής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Η διατροφή σας πρέπει να είναι πλήρης δηλαδή να περιέχει επαρκείς ποσότητες από όλες τις βασικές θρεπτικές ουσίες. Δεν πρέπει να περιέχει πάρα πολύ από ένα μοναδικό διαιτητικό συστατικό-ιδιαίτερα λίπος ,ζάχαρη ,ή αλάτι.

Λαμβάνετε καθημερινά τρία ισορροπημένα γεύματα (Πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό) .Ανάμεσα στα γεύματα να υπάρχει ένα μικρό
snack έτσι ώστε να διασφαλίσετε πως εσείς και το μωρό σας θα έχετε όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε. Καλές επιλογές είναι :φρούτα, γιαούρτι, φυσικοί χυμοί ανάλατοι ξηροί καρποί, 2-3 φρυγανιές με τυρί, Ρυζόγαλο ,Ζελέ με κομματάκια φρούτων, αγγουράκια, καροτάκια κομμένα σε μπάρες
Καταναλώστε ποικιλία φυσικών, μη επεξεργασμένων τροφών από όλες τις ομάδες τροφίμων.

 

  • Τα δημητριακά, το ψωμί, τα όσπρια και οι υπόλοιπες αμυλώδεις τροφές θα πρέπει να εμπεριέχονται σε κάθε γεύμα.

Σε γενικές γραμμές, οι τροφές αυτές θα πρέπει να καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, αφού προκαλούν την αίσθηση του κορεσμού και είναι πλούσια σε ωφέλιμα συστατικά.

 

  • Σε ότι αφορά στα δημητριακά να ξέρετε ότι δεν έχουν όλα την ίδια θρεπτική αξία. Είτε μιλάμε για ψωμί, είτε για ζυμαρικά, είτε για ρύζι, θα πρέπει να προτιμήσετε τα ολικής αλέσεως παρά τα κατεργασμένα και επεξεργασμένα. Τα όσπρια θα πρέπει να καταναλώνονται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα!
  • Καταναλώστε άφθονα φρέσκα λαχανικά και φρούτα (τουλάχιστον 6 μερίδες καθημερινά).

    Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσετε να καλύψετε ένα μεγάλο ποσοστό των συνιστώμενων προσλήψεων σε βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία, των οποίων οι απαιτήσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένες αυτήν την περίοδο.

    Προσοχή: να πλένετε καλά τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα καταναλώσετε. Μικρόβια, φυτοφάρμακα και βακτήρια μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στο έμβρυο. Αποφύγετε έτοιμες προπαρασκευασμένες σαλάτες, που περιέχουν συνήθως προπλυμένα φύλλα σαλάτας
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα θα πρέπει και αυτά να καταναλώνονται σε καθημερινή βάση τουλάχιστον 3 φορές την ημέρα αφού είναι η σημαντικότερη πηγή ασβεστίου. Προσπαθήστε να έχετε τουλάχιστον 3 ισοδύναμα από τα συγκεκριμένα προϊόντα. Ένα ισοδύναμο μπορεί να είναι: 1 ποτήρι γάλα ή 1 γιαούρτι ή 30 γραμμάρια (1 σπιρτόκουτο) τυριού. Όσον αφορά την περιεκτικότητα σε ασβέστιο, τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος γαλακτοκομικά έχουν περίπου ίση περιεκτικότητα σε ασβέστιο με εκείνα που είναι πλήρη σε λίπος.

Τα άπαχα γαλακτοκομικά (0%) δεν πρέπει να καταναλώνονται γιατί το ασβέστιο δεν απορροφάται λόγω της απουσίας λίπους. Τα κίτρινα τυριά έχουν περισσότερο ασβέστιο.


Προσοχή: Αποφύγετε τα μαλακά ώριμα τυριά , όσα έχουν μπλε γραμμώσεις (όπως
Brie , Roquefort και Camembert) και όλα τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά γιατί ευνοούν την πρόκληση λιστερίασης. Αποφύγετε το τυρί Cottage.

  • Παρέχουν πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και σίδηρο. Σε αυτή την ομάδα συμπεριλαμβάνονται μοσχαρίσιο και χοιρινό κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά.

Αυξήστε την κατανάλωση ψαριών!!!

Το ψάρι είναι σημαντικό να το καταναλώνετε τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, εκ των οποίων η μία να περιλαμβάνει ένα λιπαρό ψάρι όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, η ρέγγα ή ο κολιός, που είναι πλούσια σε Ωμέγα 3 λιπαρά.

Προσοχή: Το κρέας και το ψάρι να ψήνονται καλά, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος εκδήλωσης λιστερίασης. Για τον ίδιο λόγο, να αποφεύγονται τα αλλαντικά και κυρίως τα προϊόντα με βάση το συκώτι, το ζωικό ζελέ, τα αλεσμένα κρέατα και το πατέ. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να καταναλώνετε ωμό ή μισοψημένο κρέας, ψάρια και θαλασσινά προϊόντα που τρώγονται ωμά (στρείδια, σούσι).Καλό επίσης είναι να αποφύγετε το συκώτι και τα προϊόντα του, εξαιτίας και της υψηλής συγκέντρωσης τους σε βιταμίνη Α. Κάποια αυγά είναι πιθανό να είναι μολυσμένα με σαλμονέλα γι αυτό μαγειρεύετε τα αυγά έως ότου το ασπράδι του αυγού και ο κρόκος του να γίνουν στέρεα. Αποφύγετε εδέσματα που περιέχουν ωμά η μερικώς μαγειρεμένα αυγά συμπεριλαμβανομένων και κάποιων που ετοιμάζονται στο σπίτι όπως είναι η μαγιονέζα, κρέμες από γάλα και αυγά και κάποια σουφλέ.

  • Τα λιπαρά υλικά θα πρέπει να καταναλώνονται σε λογικές ποσότητες. Καλό είναι να περιορίζονται οι τροφές που έχουν ως βάση το ζωικό λίπος, όπως το βούτυρο και η κρέμα γάλακτος και να αντικατασταθούν με φυτικά έλαια .Προτιμήστε το ελαιόλαδο.
  • Το αλάτι και η ζάχαρη, θα πρέπει να καταναλώνεται σε πολύ μικρές ποσότητες.

Μην ρίχνετε υπερβολικό αλάτι στο πιάτο σας, και αποφύγετε να καταναλώνετε σνακ όπως πατατάκια και αλμυρούς ξηρούς καρπούς.

 

 

Πηγή: diatrofin.gr

Τελευταία τροποποίηση την: Τετάρτη, 10 Ιουνίου 2015 07:52
Βαθμολογήστε το άρθρο
(0 votes)
Βιργινία Παπαεμμανουήλ, Κλινική Διατροφολόγος Διαιτολόγος

Κλείσε ραντεβού

Η Βιργινία Παπαεμμανουήλ, αποφοίτησε από το Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης.
Η συστηματική επιστημονική επιμόρφωση σε θέματα Κλινικής Διαιτολογίας και Διατροφής, αποτελεί συνεχή επαγγελματικό της στόχο.

Στα πλαίσια εμπλουτισμού γνώσης και ενδυνάμωσης της επιστημονικής κατάρτισης, πραγματοποίησε εκπαίδευση στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου Θεσσαλονίκης επάνω σε:
διατροφική αντιμετώπιση ατόμων με δυσθρεψία.
(πρωτεινο-ενεργειακή δυσθρεψία και παχυσαρκία).
διατροφική αντιμετώπιση ατόμων με αναιμία, υπέρταση και νοσήματα του καρδιαγγειακού συστήματος,
διατροφική αντιμετώπιση ασθενών με καρκίνο και οργανικές ανεπάρκειες. (αναπνευστική ανεπάρκεια, δυσλειτουργία του ανώτερου πεπτικού σωλήνα),
διατροφική αντιμετώπιση ασθενών με καρδιακή, νεφρική, ηπατική, παγκρεατική ανεπάρκεια και μεταβολικό stress.
καθώς και πλήθος άλλων παθολογικών καταστάσεων.

Από 2003 έως σήμερα έχει παρακολουθήσει πλήθος εγχώριων και διεθνών συνεδρίων διατροφής, κλινικής διαιτολογίας, παχυσαρκίας και τροφίμων.

Η επαγγελματική της σταδιοδρομία πραγματοποιεί την έναρξη της το 2008, όπου εργάστηκε στο ερευνητικό πρόγραμμα «Ευ ζην» στη EUROMEDICA ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ Θεσσαλονίκης. Το ερευνητικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε αφορούσε τη ρύθμιση και τα μοντέλα μεταβολής του σωματικού βάρους σε ψυχιατρικούς ασθενείς που λαμβάνουν αντικαταθλιπτικά και αντιψυχωσικά φάρμακα.

Την ίδια χρονιά, ξεκινάει την συνεργασία της με γυναικολογικά ιατρεία της Θεσσαλονίκης όπου ασχολείται πλέον εξειδικευμένα με την παρακολούθηση και την κατάρτιση διατροφολογίων εγκύων που έχουν φυσιολογική εξέλιξη εγκυμοσύνης αλλά και αυτών που πάσχουν από διαβήτη κύησης, προεκλαμψία και πλήθος άλλων παθήσεων.

Το 2009 ξεκινάει συνεργασία με τη Χ.Ε.Ν. Καλαμαριάς και Πανοράματος όπου παρουσιάζει θέματα διατροφής σε σειρά ημερίδων, σεμιναρίων και επιμορφωτικών συνεδρίων.

Το 2010 ενσωματώνεται και αποτελεί επιστημονικό συνεργάτη του περιοδικού «Λόγω… διατροφής» και των διαδικτυακών ιστιοτόπων, logodiatrofis.gr και care24.gr. Παράλληλα, αρθρογραφεί σε ημερήσιες εφημερίδες και περιοδικά, (Μακεδονία, Κέρδος, Ελεύθερος τύπος,City Press ,Forma κ.α.) και έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές.

Συνεργάζεται επίσης με γνωστό γυμναστήριο της Θεσσαλονίκης, ως υπεύθυνη διαιτολογικού τμήματος, όπου σχεδιάζει διαιτολόγια αθλητών και αθλούμενων .

Το 2010, ιδρύει τη δική της διαιτολογική μονάδα την οποία ονομάζει “ Κέντρο Διατροφικής Ισορροπίας ΔΙΑΤΡΟΦΗΝ”, όπου είναι Ιδιοκτήτρια και Επιστημονική Διευθύντρια.

Είναι συνεργάτης του κέντρου παχυσαρκίας της EUROMEDICA ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ Θεσσαλονίκης όπου εφαρμόζεται πλήθος βαριατρικών επεμβάσεων όπου παρακολουθεί και υποστηρίζει διατροφικά παχύσαρκους ασθενείς πριν και μετά, της βαριατρικής επέμβασης.

Η συνεχής συνεργασία της με γυναικολογικά ιατρεία και η παρακολούθηση μεγάλου αριθμού εγκύων οδήγησαν στην εξειδίκευση της στον τομέα της Διατροφής Εγκυμοσύνης. Ακολούθησε ο σχεδιασμός εξατομικευμένων διαιτολογίων για τη διάρκεια θηλασμού ,για περιπτώσεις υπογονιμότητας και άλλες γυναικολογικές παθήσεις 

Το 2013 εισάγεται στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών "Φροντίδα στο Διαβήτη" στο Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΑΤΕΙ) Θεσσαλονίκης με στόχο την απόκτηση μεταπτυχιακού διπλώματος Ειδίκευσης στην Θεραπευτική Εκπαίδευση του Διαβήτη.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ Ραντεβού

Συνδεθείτε για να σχολιάσετε