Σύνδεση  \/ 

Επιπτώσεις και διαχείριση άγχους

10146 φορές

 

Λευτέρης Μόρρου BA (Hons), MPhil.
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής
Εθνικής Αντιστάσεως 173-175, Εμπορικό Κέντρο Φοίνιξ 1
55 132, Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη,
Τηλ. Κέντρο: 2310 47 57 17, Κιν. 6983 92 32 03
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
http://www.lefterismorrou.gr

Παρότι το άγχος είναι φυσιολογικό κομμάτι στη ζωή μας και είναι αυτό που μας κινητοποιεί στην καθημερινότητά μας (να δουλέψουμε, να κάνουμε σχέσεις), καθώς σε έκτακτες περιπτώσεις μας δίνει  δύναμη να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας, το έντονο άγχος μας αποπροσανατολίζει, μειώνει τη βούλησή μας, διαστρεβλώνει την συμπεριφορά μας και μπλοκάρει την επικοινωνία μας. Τα αποτελέσματα του έντονου άγχους είναι επιβλαβή για όλες τις σχέσεις μας, επαγγελματικές, κοινωνικές και προσωπικές. Μας οδηγήσει σε περιορισμούς, υποβαθμίζοντας την ποιότητα της ζωής μας.
Zούμε σε μια περίοδο γρήγορων και δύσκολων αλλαγών. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τον κάθε άνθρωπο διαφορετικά. Για κάποιους αποτελούν μια πρόκληση και ευκαιρία και  για άλλους είναι μια περίοδος άγχους, έντασης ή έλλειψης ελέγχου. Καθένας μας αντιδρά στο άγχος με διαφορετικό τρόπο και ένταση.  Κάποιοι έχουν περισσότερο άγχος από άλλους, και κάποιοι διαχειρίζονται στρεσσογόνες καταστάσεις καλύτερα από άλλους.

Πως αντιδρά ο οργανισμός μας στο Άγχος

Ο οργανισμός μας αντιδρά στο άγχος με παρόμοιο τρόπο που αντιδρά και στο φόβο, γνωστός ως σύνδρομο “Αντίδραση μάχης ή φυγής” (“Fight or Flight”). Το σύνδρομο αυτό προετοιμάζει τον οργανισμό μας για να μείνει και να παλέψει ή να εξαφανιστεί τρέχοντας. Η αντίδραση αυτή είναι βοηθητική όταν υπάρχει ένας πραγματικός κίνδυνος. Η αντίδραση όμως αυτή μπορεί να προκληθεί και από καταστάσεις που δεν είναι πραγματικά επικίνδυνες ή απειλητικές για τη ζωή μας. Στη σημερινή εποχή, ο κίνδυνος μπορεί να παίρνει τη μορφή των οικογενειακών εντάσεων, των εντάσεων μέσα στη σχέση, των επαγγελματικών προβλημάτων και ανησυχιών κλπ. Ωστόσο, ο οργανισμός μας αντιδρά σαν να απειλούμαστε πραγματικά για αυτό και η αντίδραση σε μια τέτοια απειλή είναι πολύ ισχυρή. Στην σημερινή εποχή βρισκόμαστε σε συνεχή κατάσταση συναγερμού. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από έντονο άγχος, αφού ο ρυθμός της ζωής μας είναι γρήγορος και απαιτητικός από τη φύση του. Μακροχρόνια έκθεση στο άγχος, μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας.

Συμπτώματα Άγχους

Το άγχος μπορεί να εκφραστεί με ποικίλους τρόπους. Τα παρακάτω είναι κάποια  ενδεικτικά συμπτώματα έντονου άγχους, τα οποία μπορεί να παρουσιαστούν μόνα τους ή σε συνδυασμό.
• Σωματικές Ενδείξεις
o Πονοκέφαλοι
o Μυϊκοί πόνοι
o Αϋπνίες
o Απώλεια/αύξηση βάρους
o Αύξηση αρτηριακής πίεσης
• Συναισθηματικές Ενδείξεις
o Ευερεθιστότητα
o Απότομες αλλαγές διάθεσης
o Θυμός
o Έλλειψη αυτοπεποίθησης
o Θλίψη
• Γνωστικές Ενδείξεις
o Αρνητικές σκέψεις
o Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων
o Μείωση διαίσθησης και δημιουργικότητας
• Συμπεριφορικές Ενδείξεις
o Έλλειψη χρόνου για ανάπαυση ή ευχάριστες δραστηριότητες
o Κακή διαχείριση χρόνου
o Κοινωνική απομόνωση
o Προβλήματα σχέσεων
o Εξάρτηση από το τσιγάρο, την καφεΐνη, το αλκοόλ ή άλλες ουσίες.

Αντιμετώπιση του άγχους

Η αντιμετώπιση του υπερβολικού άγχους έχει θετικές μόνο συνέπειες. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αντιμετώπισης του άγχους ανάλογα με την βαρύτητα, χρονιότητα και ύπαρξη ειδικών συμπτωμάτων.  Ένας από αυτούς είναι και η συμβουλευτική με σκοπό την παροχή βοήθειας για να μπορέσει το άτομο να αντιμετωπίσει το άγχος και τα προβλήματα που προέρχονται από αυτό. Στόχος είναι:

 

o  Να έχουμε περισσότερη ενεργεία
o Να διαχειριζόμαστε το άγχος της καθημερινότητας πιο αποτελεσματικά
o Να νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι κι έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας
o Να είμαστε πιο ήρεμοι
o Να διατηρούμε μια πιο θετική στάση στις καταστάσεις

 

Πώς μπορώ να βοηθηθώ;

 

Μέσα από συμβουλευτικές συνεδρίες θα μπορέσετε να κατανοήσετε τι είναι το άγχος, ποιες καταστάσεις  σας δημιουργούν άγχος και πώς αντιδράτε σε αυτές. Τα οφέλη που θα αποκομίσετε μέσα από τις συναντήσεις είναι πολλαπλά:
o Προσωπικό πλάνο για τη διαχείριση του άγχους
o Τεχνικές που μπορείτε  να χρησιμοποιήσετε άμεσα για να νιώσει πιο ήρεμοι
o Κατανόηση των καταστάσεων που σας δημιουργούν άγχος.
o Στρατηγικές για να περιορίσετε το άγχος σε καταστάσεις και γεγονότα που θεωρείτε ότι  σας  προκαλούν άγχος.
o Τεχνικές για τον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων του άγχους
o Τρόπους για να “βλέπετε” τα πράγματα πιο αντικειμενικά και με θετική σκέψη
o Βελτίωση της αυτοπεποίθησης
o Σωστή διαχείριση του χρόνου

Τελευταία τροποποίηση την: Τετάρτη, 04 Φεβρουαρίου 2015 11:16
Βαθμολογήστε το άρθρο
(6 votes)
Συνδεθείτε για να σχολιάσετε