Σύνδεση  \/ 

 Τι αποκαλούμε bullying διεθνώς;

Σύμφωνα με τον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για να είναι ένα παιδί υγιές, θα πρέπει να έχει, εκτός από σωματική και ψυχική και κοινωνική υγεία. Μόλις μεγαλώσει το παιδί, φεύγει από την ασφάλεια της οικογένειας για να πάει στο σχολείο. Εντασσόμενο σ' αυτό το νέο κοινωνικό σύνολο ενδέχεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του bullying με χαρακτηριστικά στοιχεία την πρόθεση, την επανάληψη και την άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα. Τα δύο τελευταία είναι οι βασικές διαφορές που διαχωρίζουν το κλασικό bullying από την επιθετικότητα. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στον τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών γιατί τόσο το θύμα όσο και ο θύτης είναι παιδιά. Μια τρίτη σημαντική κατηγορία είναι και αυτή των μαρτύρων.


Τι είναι το cyberbullying;


Το cyberbullying είναι το bullying με τη χρήση των ICTs, δηλαδή των νέων τεχνολογιών, ενημέρωσης και επικοινωνίας (κινητό, διαδίκτυο κ.λ.π.). Εξετάζοντας ενδελεχώς τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, διαπιστώνουμε ότι η έννοια της επανάληψης στον κυβερνοχώρο έχει διαφορετική υπόσταση. Ένα περιστατικό μπορεί να μετατραπεί σε χιονοστοιβάδα και να ξεφύγει από τα χέρια του δράστη εξαιτίας των δυνατοτήτων της νέας τεχνολογίας. Αν ο δράστης “ανεβάσει” π.χ. μια φωτογραφία του θύματος και κάποιος μάρτυρας την προωθήσει, τότε αυτόματα μετατρέπεται ο ίδιος σε θύτη. Επίσης στο κλασικό bullying υπάρχει άμεση σχέση με τη σωματική υπεροχή του δράστη και τον αριθμό των δραστών, ενώ στο cyberbullying, ο θύτης κρύβεται πίσω από την ανωνυμία και την καλή γνώση των νέων τεχνολογιών.


Απαραίτητη η συνεργασία και η πρόληψη


Για την αντιμετώπιση, αλλά και στην πρόληψη περιστατικών είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των γονέων, των παιδιών, των εκπαιδευτικών, αλλά και ολόκληρης τη σχολικής κοινότητας. Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας δεν είναι κάτι καινούριο και οι εκπαιδευτικοί έχουν εμπειρία σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Το cyberbullying έχει εμφανιστεί την τελευταία περίπου δεκαετία και στο διαδίκτυο οι έφηβοι είναι “ιθαγενείς” με περισσότερες γνώσεις από τους ενήλικες στη χρήση του.
Η πολιτεία θα πρέπει να οργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και εκπαιδευτικούς, δίνοντας βάσει εκτός από τους τρόπους αντιμετώπισης και στην πρόληψη του φαινομένου. Η εμπειρία από το πρόγραμμα GRUNDTVIG-WE CAN που αφορούσε χώρες στις οποίες η μητρική γλώσσα δεν είναι η Αγγλική, έδειξε ότι οι γονείς σε οποιαδήποτε περιοχή της Ευρώπης και να βρίσκονται, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με το cyberbullying. Η ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ τους, στις ομάδες εργασίας στις οποίες συμμετείχαν υπό την καθοδήγηση ειδικών, ήταν εξαιρετικά πολύτιμη γι αυτούς. Τονίστηκε ο σημαντικός ρόλος του γονιού, τόσο ως παράδειγμα συμπεριφοράς όσο και στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού, καθώς και στη διδασκαλία, όχι μόνο των δικαιωμάτων, αλλά και των υποχρεώσεων που θα έχει ως αυριανός πολίτης και μέλος της κοινωνίας. Όσο ποιο ενημερωμένοι είναι οι γονείς σε θέματα πρόληψης και αναγνώρισης των κινδύνων που ελοχεύουν για τα παιδιά τους και όσο περισσότερο είναι δίπλα στα παιδιά τους και επικοινωνούν ουσιαστικά μαζί τους, τόσο ασφαλέστερα θα είναι αυτά στην διαδικτυακή τους ζωή.
Μαθητές με μεγάλη γονική στήριξη και που έχουν πολύ καλή σχέση με τους γονείς, φαίνεται να εμπλέκονται λιγότερο σε περιστατικά bullying και σε περίπτωση που πέσουν θύματα, εμφανίζουν μικρότερο ποσοστό κατάθλιψης.

Συνοπτικά τα παιδιά μας πρέπει να έχουν υπόψη τους τα 4 Α:
Αναγνώριση: Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι πιθανοί δράστες για να εξαπατήσουν τα υποψήφια θύματά τους. Σ' αυτόν τον τομέα ο ρόλος των ενηλίκων, που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία ζωής είναι καταλυτικός.
Άρνηση: Να αρνούνται να δώσουν οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία.
Αντίδραση: Να αντιδρούν ακαριαία αν ποτέ βρεθούν σε δύσκολη ή περίεργη κατάσταση, βγαίνοντας από το πρόγραμμα, κάνοντας log off, ή απλά κλείνοντας τον υπολογιστή.
Αναφορά: Να αναφέρουν λεπτομερώς και αμέσως το συμβάν, ή οποιαδήποτε ύποπτη ή επικίνδυνη προσέγγιση στους γονείς τους, στους δασκάλους ή στους γιατρούς.

Βασιλική Γκουντσίδου, Φυσικός-Ραδιοηλεκτρολόγος
μέλος της Διοικούσας επιτροπής του ευρωπαϊκού προγράμματος cost για το cyberbullying

Τελευταία τροποποίηση την: Τρίτη, 14 Απριλίου 2015 12:11
Βαθμολογήστε το άρθρο
(0 votes)
Βασιλική Γκουντσίδου-Ιακώβου

Κλείσε ραντεβού

Ομομάζομαι Βασιλική  Γκουντσίδου – Ιακώβου.

Είμαι παντρεμένη με δύο κόρες.

Αποφοίτησα με Άριστα και ως υπότροφος από το Αμερικανικό Κολλέγιο “Ανατόλια”.

Κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων και λαμβάνοντας υποτροφία για την επίδοσή μου, εισήχθηκα στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συνέχισα εκεί και τις Μεταπτυχιακές μου σπουδές στην Ηλεκτρονική Φυσικήκαι ήμουν μέλος του διδακτικού προσωπικού.

Από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας ορίσθηκα για την περίοδο 2008- 2012 ως εκπρόσωπος της Ελλάδας και μέλος της διοικούσας επιτροπής του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cyberbullying: coping with negative and enhancing positive uses of new technologies, in relationships in educational settings». Σκοπός του προγράμματος η πρόληψη και αντιμετώπιση του cyberbullying με τη συνεργασία όλων των ευρωπαϊκών χωρών.Στη συνέχεια  από το  Μάρτη του 2013 έχω ορισθεί μέλος της Δ.Ε. του προγράμματος «AppearanceMatters-TacklingthePhysicalandPsychosocialConsequencesofDissatisfactionwithAppearance». Στόχος του προγράμματος η μελέτη της θυματοποίησης σε σχέση με την εμφάνιση και την αυτοεκτίμηση.

Από 11 έως 16 Απρίλη 2010 συμμετείχα στο 1ο Training School «Research to Policy and practice: Innovation and sustainability in cyberbullying prevention», που διεξήχθη στη Μελβούρνη σε συνεργασία του προγράμματος cost της Ε.Ε. και του υπουργείου Παιδείας της Αυστραλίας.

            Ήμουν μέλος της Δ.Ε.του προγράμματος «We CAN Δράση Επιμόρφωσης Γονέων για τον κυβερνοεκφοβισμό» στα πλαίσια του  GRUNDVIG 2010-2012 lifelong learning programs-partners, που αποτελεί συνεργασία Ε.Ε. και ΙΚΥ-Τμήμα Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συμμετοχή γονέων από χώρες που η μητρική γλώσσα δεν είναι η Αγγλική.

            Έλαβα μέρος σε δεκάδες διεθνή και πανελλήνια συνέδρια με εργασίες για το  cyberbullying

        Εκτός από τις δημοσιεύσεις συμμετείχα και στη συγγραφή του βιβλίου «Cyberbullying through the new media-findings from an international network»,  με εκδότες τους καθηγητές Peter K Smith και Georges Steffgen, Psychology Press Taylor and Francis Group, London and New York, 2013.

Τον Ιανουάριο του 2008 εκλέχτηκα ταμίας στο Δ.Σ. του παραρτήματος Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Εταιρείας Κοινωνικής Παιδιατρικής και Προαγωγής της Υγείας και συμμετείχα στην οργανωτική επιτροπή των Πανελληνίων Συνεδρίων της Εταιρείας.

                   Συμμετείχα ως ομιλήτρια σε πολλές ημερίδες, σε ενημερωτικά σεμινάρια για γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, αρθρογραγώ σε εφημερίδες και περιοδικά και έχω δώσει συνεντεύξεις σε τηλεοπτικές εκπομπές  και ραδιοφωνικούς σταθμούς.

 

Συνδεθείτε για να σχολιάσετε